26/11/2025
|
6 min

Samenwerken met Techkwadraat: zo brengen we VR tot leven in het onderwijs

Steeds meer scholen zoeken naar manieren om digitale geletterdheid op een inspirerende, praktische manier vorm te geven. In onze samenwerking met Techkwadraat komt dat mooi samen. De afgelopen maanden verzorgden we ons VR-project voor groep 8-leerlingen van verschillende basisscholen. In dit artikel lees je hoe deze samenwerking tot stand kwam, wat we precies doen en welke reacties we vanuit de klas krijgen.

Hoe het begon: van projectdag naar partnerschap

Onze samenwerking met Techkwadraat is ontstaan via scholengroep Spinoza. Zij zijn aangesloten bij Techkwadraat en op die manier is Schoolblocks later aangehaakt. Vanuit Techkwadraat organiseren we projectdagen voor basisscholen, waarbij leerlingen gaan kennismaken met verschillende vormen van technologie. Techkwadraat namelijk staat voor een toekomstbestendige ontwikkeling voor ieder kind, met een sterke focus op techniekonderwijs. Daar sluit onze missie naadloos op aan, waardoor we makkelijk de handen in één sloegen.

Wat doen we precies?

Tijdens het VR-project maken leerlingen kennis met de wereld van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR). De lessen combineren uitleg, experimenteren en creatief ontwerpen. Dat ziet er zo uit:

  • Les 1: Kennismaken met AR en VR: leerlingen ontdekken de verschillen tussen beide technologieën en zien voorbeelden van toepassingen in de praktijk.
  • Les 2: Zelf een VR-tour bouwen: met het programma ThingLink ontwerpen zij hun eigen virtuele scène.
  • Les 3: Creatief ontwerpen met AI (optioneel): leerlingen die verder willen experimenteren, leren hoe ze goede prompts schrijven om afbeeldingen of scènes te genereren. 

Het project bestaat uit meerdere lessen, waarbij de laatste les het hoogtepunt vormt: leerlingen stappen met VR-brillen hun eigen tour binnen.

Leerdoelen: digitale vaardigheden die blijven hangen

Hoewel het project speels en ontdekkend is ingericht, werken leerlingen ondertussen aan belangrijke digitale vaardigheden. Na afloop kunnen leerlingen:

  • Het verschil uitleggen tussen AR en VR, en voorbeelden noemen van toepassingen in verschillende sectoren.
  • Zelfstandig een VR-tour ontwerpen.
  • (Optioneel) Eenvoudige prompts schrijven om digitale content te creëren. 

Deze vaardigheden sluiten naadloos aan bij de kerndoelen digitale geletterdheid en helpen leerlingen om technologie te begrijpen én toe te passen.

Hoe reageren leerlingen?

Enthousiast! Leerlingen raken snel nieuwsgierig naar de mogelijkheden van VR en gaan vol energie aan de slag met het bouwen van hun eigen omgeving. Ze blijken verrassend creatief: van fantasiewerelden tot realistische museum rondleidingen!

De grootste verrassing? Hoe trots ze zijn wanneer ze tijdens de laatste les hun eigen tour “instappen” met de VR-brillen. Voor veel leerlingen is dat het moment waarop hun ontwerp echt tot leven komt.

Wil jij ook aan de slag met creatieve en interactieve projecten, zodat digitale geletterdheid (nog meer) gaat leven op jouw school? Neem dan contact met ons op via onderstaande knop! 

Neem contact op

No items found.
No items found.
No items found.

Veelgestelde vragen

No items found.