Executieve functies

Samen met onderwijscentrum Opnij hebben we een doorlopende leerlijn Executieve Functies ontwikkeld. Executieve Functies zijn vaardigheden die mensen nodig hebben om taken effectief uit te voeren en problemen op te lossen. Deze functies hebben leerlingen niet alleen op school nodig, maar ook daarbuiten. Met onze leerlijn kun je direct en praktisch aan de slag met Executieve Functies.

De voordelen

Interactief

Met onze lessen executieve functies creëer je echt interactie met je leerlingen en kun je praktisch aan de slag met executieve functies.

Klassikaal of zelfstandig

Je kunt lessen en lesmodules volledig zelfstandig laten doorlopen door leerlingen of juist klassikaal doorlopen. Ook kun je gemakkelijk differentiëren in lesstof en thema’s.

Maatwerk voor leerling

Niet elke leerling loopt tegen dezelfde executieve functies aan. Na de digitale vragenlijst kun je zelf gemakkelijk een persoonlijk leerplan voor elke leerling opstellen.

Realtime voortgang

Je ziet realtime waar leerlingen zijn, wat ze lastig vinden en waar je ze kunt helpen.

Thema's

Elk jaar krijgen leerlingen een vragenlijst waarin ze hun eigen executieve functies kunnen beoordelen aan de hand van stellingen. De vragenlijst is opgedeeld in twee onderwerpen: denkvaardigheden en gedragsvaardigheden. Door de vragenlijsten krijg je een goed beeld waar je leerlingen staan en waar de vraagstukken liggen.

Bij plannen gaat het om een plan maken en kiezen wat belangrijk is.

De les plannen is als volgt opgedeeld:

  1. Wat verwacht je? Hoe kan plannen jou helpen?
  2. Hoe doe je het nu? Hoe werk je nu met planningen?
  3. Aan de slag: Hoe kan ik een goede planning maken?
  4. Het experiment: Maak een weekplanning
  5. De quiz: Test je kennis
  6. Afsluitende tips: Tips & tricks over plannen

Omgaan met de tijd, weten wanneer huiswerk af/geleerd moet zijn.

De les tijd verdelen is als volgt opgedeeld:

  1. Wat verwacht je? Waar denk je aan bij tijd verdelen?
  2. Hoe doe je het nu? Hoe gaat het tijd verdelen nu bij jou?
  3. Aan de slag: De Pomodoro techniek kan goed helpen bij het indelen van tijd
  4. Het experiment: Oefen de Pomodoro techniek
  5. De quiz: Test je kennis over tijd verdelen
  6. Afsluitende tips: Tips & tricks over tijd verdelen

Informatie onthouden bij uitvoeren van taken.

De les onthouden is als volgt opgedeeld:

  1. Wat verwacht je? Onthouden, wat weet jij hier al van?
  2. Hoe doe je het nu? Hoe gaat het onthouden nu bij jou?
  3. Aan de slag: Je gaat aan de slag met hoe jouw geheugen werkt
  4. Het experiment: Hoeveel dieren onthoud jij?
  5. De quiz: Test je kennis over onthouden
  6. Afsluitende tips: Tips & tricks over onthouden

Aandacht erbij houden, ondanks afleiding.

De les aandacht erbij is als volgt opgedeeld:

  1. Wat verwacht je? Waarom is je aandacht erbij houden belangrijk?
  2. Hoe doe je het nu? Hoe gaat het concentreren nu bij jou?
  3. Aan de slag: Wat bepaalt jouw concentratie?
  4. Het experiment: Multitasken
  5. De quiz: Test je kennis over aandacht erbij
  6. Afsluitende tips: Tips & tricks over aandacht erbij

Beginnen aan een taak.

De les onthouden is als volgt opgedeeld:

  1. Wat verwacht je? Waar denk je dat de les starten over gaat?
  2. Hoe doe je het nu? Hoe gaat het beginnen aan een taak nu bij jou?
  3. Aan de slag: Je gaat aan de slag met de oorzaken en oplossingen van uitstelgedrag
  4. Het experiment: De uitstelwekker
  5. De quiz: Test je kennis over starten
  6. Afsluitende tips: Tips & tricks over starten

Nadenken voordat je iets doet.

Informatie & materialen goed kunnen ordenen; goed organiseren van schooltaken.

De les organiseren is als volgt opgedeeld:

  1. Wat verwacht je? Waar denk jij aan bij organiseren?
  2. Hoe doe je het nu? Hoe gaat het organiseren nu bij jou?
  3. Aan de slag: Je gaat aan de slag met het ochtendritueel
  4. Het experiment: Organiseer je spullen
  5. De quiz: Test je kennis over organiseren
  6. Afsluitende tips: Tips & tricks over organiseren

Kritisch over jezelf nadenken; werk evalueren.

De les ken jezelf is als volgt opgedeeld:

  1. Wat verwacht je? Ken jij jezelf?
  2. Hoe doe je het nu? Hoe goed ken jij jezelf nu?
  3. Aan de slag: Je gaat aan de slag met van je fouten kun je leren
  4. Het experiment: De learning pit
  5. De quiz: Test je kennis over ken jezelf
  6. Afsluitende tips: Tips & tricks over ken jezelf

Om kunnen gaan met veranderingen en tegenslag.

De les flexibel zijn is als volgt opgedeeld:

  1. Wat verwacht je? Flexibiliteit, wat betekent dat eigenlijk?
  2. Hoe doe je het nu? Hoe flexibel ben jij op dit moment?
  3. Aan de slag: Je gaat aan de slag met bewust en onbewust gedrag
  4. Het experiment: Het G-model
  5. De quiz: Test je kennis over flexibel zijn
  6. Afsluitende tips: Tips & tricks over flexibel zijn

Emoties onder controle houden om doelen te bereiken of gedrag te controleren.

De les omgaan met emoties is als volgt opgedeeld:

  1. Wat verwacht je? Wat weet jij al over emoties?
  2. Hoe doe je het nu? Hoe gaat jij nu om met emoties?
  3. Aan de slag: Je gaat aan de slag met emoties en school
  4. Het experiment: Ontspanningsoefeningen
  5. De quiz: Test je kennis over omgaan met emoties
  6. Afsluitende tips: Tips & tricks over omgaan met emoties

Doelen stellen en daaraan werken zonder afgeleid te worden.

De les doelen halen is als volgt opgedeeld:

  1. Wat verwacht je? Wat weet jij al over doelen halen?
  2. Hoe doe je het nu? Hoe gaat doelen halen nu bij jou?
  3. Aan de slag: Je gaat aan de slag met de fixed en growth mindset
  4. Het experiment: Mindset interview
  5. De quiz: Test je kennis over doelen halen
  6. Afsluitende tips: Tips & tricks over doelen halen

Zo helpen je om Executieve Functies echt te integreren in je onderwijs

Snelle start

0
1

Voor zelfstartende teams.

  • (Online) opstarttraining
  • Advies over planning lesmateriaal
  • Jaarlijkse evaluatie
Gratis

Basis

0
2

Voor teams die doelgericht werken aan de implementatie van vaardigheden bij leerlingen.

  • (Online) opstarttraining
  • Advies over planning lesmateriaal
  • Jaarlijkse evaluatie
  • 2 (online) meetings per jaar om doelen door te nemen

€1500,- per jaar*

Compleet

0
3

Voor teams die doelgericht werken aan de implementatie van vaardigheden bij leerlingen en docenten.

  • (Online) opstarttraining
  • Advies over planning lesmateriaal
  • Jaarlijkse evaluatie
  • 2 (online) meetings per jaar om doelen door te nemen
  • Vaste Schoolblocks trainer
  • Toegang tot 2 leerblokken Schoolblocks Academy: Keuze uit Formatief leren, Activerende werkvormen, Google for Education, Microsoft Office 365, Passend onderwijs, Digitale didactiek, Zes rollen van de leraar, Digitale geletterdheid

€2300,- per jaar*
* Voor teams tot maximaal 20 docenten. Grotere teams? Vraag een prijs op maat aan.

Docenten en partners aan het woord

Werken aan de executieve functies, is heel erg belangrijk in onze Pi-klassen met hoogbegaafde leerlingen. Met de module Executieve functies kunnen we hier op een hele leuke en interactieve manier mee aan de slag gaan. De leerlingen krijgen rond deze executieve functies verschillende boeiende lessen, filmpjes, vragen en leerrijke opdrachten. Als de lessen executieve functies op de planning staan, kijken ze er steeds heel enthousiast naar uit!

Sara Beeckmans

Pi groep 5 & 6, Sint-Michielscollege in Brasschaat, België

Prijzen

Executieve Functies kost €500 per school per schooljaar.