Burgerschap PrO

Onze burgerschapsmethode is een doorlopende leerlijn voor jaar 1, 2 en 3 gemaakt door en voor het Praktijkonderwijs. De methode is actueel, interactief en flexibel. We geven je alle handvatten, maar voldoende vrijheid om burgerschap op jouw school vorm te geven.

De voordelen

Interactief

Voor het vak burgerschap wil je met elkaar in gesprek gaan, meningen vormen en discussiëren. Met onze methode kun je gemakkelijk interactie creëren. Via woordwebs, open vragen en polls kun je voorkennis activeren, leerlingen uitdagen en bevragen.

Eigenaarschap

Als docent weet je het beste hoe jij met jouw klas aan de slag wilt gaan met burgerschap. Je kunt methodisch of thematisch werken en wil je de actualiteit in je les betrekken dan kun je zelf lesonderdelen toevoegen en/of weghalen.

Vaste structuur

Elk thema en elke les heeft een vaste structuur, zodat leerlingen gemakkelijk met de methode werken.

Voortgang

Je kunt realtime de voortgang van leerlingen volgen en feedback geven. Ook is het mogelijk om te differentiëren, zodat je elke leerling op maat kunt bedienen.

Thema's

In het thema mediawijsheid leren leerlingen veilig en slim media in te zetten zonder daarbij andere mensen te schaden.

In jaar 1 gaan we dieper in op (sociale) media.

  • Startopdracht: Wat zijn media?
  • Les 1: Wat is mediawijsheid?
  • Les 2: Communicatie
  • Les 3: Oude en nieuwe media
  • Les 4: Social media
  • Eindopdracht: Whatshappy poster
  • Afsluitende themaquiz jaar 1

In jaar 2 bespreken we online omgangsvormen. In dit jaar zoomen we in op het persoonlijke gebruik van media van leerlingen. 

  • Startopdracht: Omgangsvormen
  • Les 1: Online omgangsvormen
  • Les 2: Online pesten
  • Les 3: Ik ben een mediamaker
  • Les 4: Mediaverslaving
  • Project: Online wereld
  • Eindopdracht: It's up to you
  • Afsluitende themaquiz jaar 2

In Jaar 3 onderzoeken leerlingen de invloed van media. We zoomen iets meer uit en kijken wat minder naar persoonlijk gebruik.

  • Startopdracht: Waar heeft media allemaal invloed op?
  • Les 1: Gratis media
  • Les 2: Privacy
  • Les 3: Filterbubbel
  • Les 4: Nepnieuws
  • Eindopdracht: ABC mediawijsheid
  • Eindopdracht: Mediawijsheid ganzenbord
  • Afsluitende themaquiz jaar 3

In het thema geld gaan leerlingen aan de slag om verstandig met geld om te gaan.

In jaar 1 kijken we naar inkomsten en uitgaven. Leerlingen komen erachter dat ze keuzes moeten maken en niet alles kan kopen. En als je wat koopt, hoe kun je dat dan veilig doen?

  • Startopdracht: Raad de prijs
  • Les 1: Abonnementen
  • Les 2: Inkomsten en uitgaven
  • Les 3: Betalen
  • Les 4: Kiezen en kopen
  • Eindopdracht: Poster - verstandig met geld omgaan
  • Afsluitende themaquiz 1

In jaar 2 is het subthema sparen en lenen. Waarom sparen en lenen mensen en wat kun je doen als je in de schulden komt?

  • Startopdracht: Sparen of lenen?
  • Les 1: Sparen
  • Les 2: Lenen
  • Les 3: Schulden
  • Les 4: Armoede
  • Eindopdracht: De slimste mens
  • Afsluiteinde themaquiz 2

In jaar 3 focussen we ons op reclames en verleidingen. Hoe kun je slimme keuzes maken en hoe proberen bedrijven je te verleiden om toch dingen te kopen.

  • Startopdracht: Kijken, kijken, kopen
  • Les 1: Reclames
  • Les 2: Duurzame uitgaven
  • Les 3: Bestaat gratis?
  • Les 4: Geld en geluk
  • Eindopdracht: Mijn eigen reclame
  • Afsluitende themaquiz 3

Werk is een belangrijk thema binnen het praktijkonderwijs. In het thema werk binnen burgerschap leggen we de link tussen de theoretische en praktische componenten van werk.

In jaar 1 komen leerlingen erachter wat werk is en waarom we werken. Moet werk bijvoorbeeld altijd betaald en leuk zijn?

  • Startopdracht: Kiezen
  • Les 1: Wat is werk?
  • Les 2: Betaald werk
  • Les 3: Vrijwilligerswerk
  • Les 4: Ik wil wel iets leuks doen
  • Eindopdracht: Poster - Mijn droombaan
  • Afsluitende themaquiz 1

In jaar 2 focussen we ons op stage lopen. Door stage te lopen komen leerlingen in contact met werken. Maar wat komt er allemaal kijken bij een stage?

  • Startopdracht: Hoe gedraag ik me op stage?
  • Les 1: Wat is een stage?
  • Les 2: Waar krijg ik energie van?
  • Les 3: Een CV
  • Les 4: Zelf een CV maken
  • Eindopdracht: Een sollicitatiebrief schrijven
  • Eindopdracht: Een sollicitatiegesprek oefenen
  • Afsluitende themaquiz 2

In jaar 3 zoomen we in op bijbanen. Ongeveer de helft van alle scholieren heeft een bijbaan. Wat is een bijbaan en welke rechten en plichten heb je?

  • Startopdracht: Leuke of geen leuke bijbaan?
  • Les 1: Wat is een bijbaan?
  • Les 2: Rechten en plichten
  • Les 3: Een baantje vinden
  • Les 4: Ondernemen
  • Eindopdracht: Doorzetten
  • Afsluitende themaquiz 3

In het thema samenleven kijken we naar cultuur, de multiculturele samenleving en de politiek.

In jaar 1 zoomen we in op cultuur.

  • Startopdracht: Welke groepen ken jij?
  • Les 1: Wat is cultuur?
  • Les 2: Geloof en tradities
  • Les 3: Respect
  • Les 4: Discriminatie
  • Eindopdracht: Een culturenkalender
  • Eindopdracht: Het land van
  • Afsluitende themaquiz 1

In jaar 2 kijken we naar de multiculture samenleving. Hoe wil je met elkaar omgaan en hoe zorgen we ervoor dat iedereen een eerlijke kans krijgt.

  • Startopdracht: 17 miljoen mensen
  • Les 1: De maatschappij
  • Les 2: Ik en de ander
  • Les 3: (On)gelijke kansen
  • Les 4: Criminaliteit en straffen
  • Eindopdracht: Een rechtszaak
  • Afsluitende themaquiz 2

In jaar 3 besteden we aandacht aan de politiek. 

  • Startopdracht: Wat is politiek?
  • Les 1: Democratie
  • Les 2: Verkiezingen
  • Les 3: De regering en de Tweede Kamer
  • Les 4: Zorgen voor elkaar
  • Eindopdracht: Je eigen politieke partij
  • Eindopdracht: Wie zit waar in de Tweede Kamer?
  • Afsluitende themaquiz 3

In the thema relaties en seks

In jaar 1 gaan we het hebben over verschillende relaties.

  • Startopdracht: Spinner
  • Les 1: Vriendschap
  • Les 2: Jezelf kunnen zijn
  • Les 3: Verliefd zijn
  • Les 4: Puberteit
  • Eindopdracht: De vriendschapsmeter
  • Afsluitende themaquiz 1

Jaar 2 gaat over iedereen is anders. Het gaat om jezelf en de ander respecteren.

  • Startopdracht: Respecteren
  • Les 1: Lichaam en zelfbeeld
  • Les 2: Seksuele diversiteit
  • Les 3: Wat wil jij en wat wil de ander?
  • Les 4: Sexting
  • Eindopdracht: Oké of niet oké?
  • Afsluitende themaquiz 2

Jaar 3 gaat over seks en alles wat daarmee te maken heeft.

  • Startopdracht: Let's talk about sex
  • Les 1: Wat weet jij van seks?
  • Les 2: Zwangerschap
  • Les 3: Soa's
  • Les 4: Weerbaarheid en grensoverschrijdend gedrag
  • Eindopdracht: Blijven slapen
  • Afsluitende themaquiz 3

In het thema ik en mijn omgeving gaan we in op de driehoek: School, thuis straat. Alle drie staan los van elkaar, maar juist ook heel erg met elkaar in verbinding.

In jaar 1 focussen we ons op school. In deze les ontdek je wie je zelf bent en wie je klasgenoten zijn.

  • Startopdracht: Mindmap maken
  • Les 1: Naar school gaan
  • Les 2: Ken jezelf
  • Les 3: Ken je klasgenoten
  • Les 4: Organiseren en plannen
  • Eindopdracht: Routebeschrijving naar school
  • Afsluitende themaquiz 1

In jaar 2 gaat het over thuis. 

  • Startopdracht: Hoe woon jij?
  • Les 1: Het huishouden en sociaal contact
  • Les 2: Mijn kamer
  • Les 3: Opruimen en schoonmaken
  • Les 4: Een duurzaam huis
  • Eindopdracht: Interview familie
  • Eindopdracht: Ganzenbord - Thuis
  • Afsluitende themaquiz 2

In jaar 3 gaan we het hebben over de straat. Over de leuke dingen op straat, maar ook de minder leuke dingen.

  • Startopdracht: Mijn buurt
  • Les 1: Chillen
  • Les 2: Mijn buurt
  • Les 3: Veiligheid
  • Les 4: Vandalisme
  • Eindopdracht: Veiligheid in de buurt
  • Afsluitende themaquiz 3

In het thema gezondheid kijken we naar fysieke, maar ook mentale gezondheid. We zoomen in op persoonlijke keuzes, maar zoomen ook uit richting duurzaamheid en het milieu.

In jaar 1 ontdekken we je gezondheid.

  • Startopdracht: Gezondheid meten
  • Les 1: Wat is gezondheid?
  • Les 2: Een gezonde leefstijl
  • Les 3: Ziek zijn
  • Les 4: De zorg
  • Eindopdracht: Poster - gezond leven
  • Afsluiteinde themaquiz

In jaar 2 kijken we naar voeding en gezond eten.

  • Startopdracht: Dagboek - Wat eet ik?
  • Les 1: Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
  • Les 2: De schijf van vijf
  • Les 3: Waar komt eten vandaan?
  • Les 4: Voeding en milieu
  • Eindopdracht: Gezond smullen
  • Afsluiteinde themaquiz 2

In Jaar 3 behandelen we mentale gezondheid

  • Startopdracht: Hoe voel ik me?
  • Les 1: Mentale gezondheid
  • Les 2: Bewegen
  • Les 3: Stress
  • Les 4: Lichamelijke en geestelijke stress
  • Eindopdracht: Mentale gezondheid
  • Afsluitende themaquiz 3


In het thema vrije tijd gaan leerlingen aan de slag met onderdelen van het leven buiten school.

In jaar 1 focussen we ons op vrije tijd. Naast school of werk heb je veel vrije tijd. Je kunt als leerling zelf bepalen hoe je vrije tijd indeelt.

  • Startopdracht: This or that
  • Les 1: Tijdsindeling
  • Les 2: Hobby's
  • Les 3: Sporten
  • Les 4: Uitstapjes
  • Eindopdracht: Mijn sportevenement
  • Afsluitende themaquiz 1

In jaar 2 hebben we het over vakanties. Wat komt hier allemaal bij kijken?

  • Startopdracht: Paklijst - Wat neem jij mee?
  • Les 1: Reizen
  • Les 2: Op vakantie
  • Les 3: Toerisme
  • Les 4: Reizen en het milieu
  • Eindopdracht: Mijn droomvakantie
  • Afsluitende themaquiz 2

Jaar 3 gaat over genieten. In vrije tijd gaat het ook over verleidingen en hiermee omgaan.

  • Startopdracht: Niemand in de stad
  • Les 1: Geniet met mate
  • Les 2: Alcohol
  • Les 3: Drugs
  • Les 4: Invloed van buitenaf
  • Eindopdracht: Je beslist zelf
  • Afsluitende themaquiz 3

Zo helpen we je om burgerschap echt te integreren in je onderwijs

Snelle start

0
1

Voor zelfstartende teams.

  • (Online) opstarttraining
  • Voorbeeldplanning
  • Jaarlijkse evaluatie

Basis

0
2

Voor teams die doelgericht werken aan de implementatie van burgerschap bij leerlingen.

  • (Online) opstarttraining
  • Voorbeeldplanning
  • Advies over planning: Methodisch en thematisch
  • Jaarlijkse evaluatie
  • 2 (online) meetings per jaar om doelen door te nemen

€1500,- per jaar*

Compleet

0
3

Voor teams die doelgericht werken aan de implementatie van burgerschap bij leerlingen en docenten.

  • (Online) opstarttraining
  • Voorbeeldplanning
  • Advies over planning: Methodisch en thematisch
  • Jaarlijkse evaluatie
  • 2 (online) meetings per jaar om doelen door te nemen
  • Toegang tot 2 leerblokken Schoolblocks Academy: Keuze uit Formatief leren, Activerende werkvormen, Google for Education, Microsoft Office 365, Passend onderwijs, Digitale didactiek, Zes rollen van de leraar, Digitale geletterdheid

€2300,- per jaar*

Docenten en partners aan het woord

Schoolblocks maakte speciaal voor onze leerlingen van het praktijkonderwijs een passende, uitdagende en interessante leerlijn voor het vak Burgerschap. In elk leerjaar ( 1 t/m 3) komen belangrijke onderwerpen als Mediawijsheid, Ik en mijn omgeving, Geld en Politiek steeds weer aan bod. Elk leerjaar aangepast aan de leeftijd van de leerlingen. De interactieve vorm en de aansluiting bij de belevingswereld van de leerling zijn super!

Marjolein Ferron - Poortvliet

Docent de Baanbreker

We zijn erg blij met de module Burgerschap voor het praktijkonderwijs. De module is ingericht in drie verschillende leerjaren. Echter kan je het flexibel inzetten. Een groot pluspunt! Door de wijze waarop Schoolblocks de lessen aanbiedt kan je gemakkelijk je lessen op maat maken die geschikt zijn voor jouw klas.

Manon van 't Wout & Karlijn Smits

Bovenbouw coördinator praktijkonderwijs / avo docent

Prijzen

1-jarig contract burgerschap PrO kost €19,50 per leerling per jaar.

2-jarig contract burgerschap PrO kost €17,50 per leerling per jaar.

3-jarig contract burgerschap PrO kost €15,50 per leerling per jaar.