Digitale geletterdheid

Met de digitale geletterdheid leerlijn van Schoolblocks stoom je jouw leerlingen klaar voor de digitale maatschappij van nu en de toekomst. Leerlingen die zelfstandig en creatief kunnen werken met de enorme rijkdom en uitdagingen die de digitale wereld ze te bieden heeft: dat is waar digitale geletterdheid over gaat.

De voordelen

Interactief

Met onze lessen digitale geletterdheid creëer je echt interactie met je leerlingen. Onze methode staat in LessonUp en stelt je in staat om elke leerling te activeren, kritisch na te laten denken en zijn/haar eigen mening te laten vormen.

Methodisch of thematisch

Je kunt zelf bepalen of je methodisch of thematisch wilt werken en met welke module je start. Je kunt zelf lessen aanpassen door vragen toe te voegen, weg te halen of extra theorie toe te voegen. Zo heb je altijd eigenaarschap.

Klassikaal en zelfstandig

Je kunt lessen en lesmodules volledig zelfstandig laten doorlopen door leerlingen en/of juist klassikaal doorlopen. Ook kun je gemakkelijk differentiëren in lesstof en thema’s.

Realtime voortgang

Je ziet realtime waar leerlingen zijn, wat ze lastig vinden en waar je ze kunt helpen.

Thema's

ICT basisvaardigheden

In het thema ICT basisvaardigheden leren leerlingen om veilig en bewust te starten met ICT! Het gaat hier om vaardigheden die nodig zijn om met computers om te gaan. We behandelen de mogelijkheden en beperkingen van digitale technologie. ICT basisvaardigheden vormen het fundament voor de andere onderdelen van digitale geletterdheid.

In jaar 1 gaan we in op de voorwaarden om ICT te gebruiken:

  • Introductie: Routekaart
  • Les 1: Het internet
  • Les 2: De computer
  • Les 3: Veilig internetten
  • Les 4: Gezond digitaal werken
  • Les 5: Schermvideo maken
  • Eindproduct: Schermvideo

In jaar 2 gaan leerlingen hun eigen website in Google Sites of Microsoft Sway maken:

  • Introductie: Routekaart
  • Les 1: Voorbereiding website maken
  • Les 2: Concept
  • Les 3: Inhoudelijke content
  • Les 4: Visuele content
  • Les 5: Publiceren
  • Eindproduct: Website

Computational thinking

Bij computational thinking gaan we aan de slag om een probleem zo te formuleren dat het vervolgens mogelijk wordt om het door middel van computer technologie op te lossen. Daar gaat computational thinking om. Tegelijkertijd leren we meer over het belang van computers in onze maatschappij en hoe computers ons leven aangenamer maken.

In jaar 1 gaan we in op de basisprincipes van computational thinking

  • Introductie: Routekaart
  • Les 1: Waarom computers?
  • Les 2: Hardware vs software
  • Les 3: Computerbrein
  • Les 4: Programmeren
  • Les 5: Algoritmes
  • Eindproduct: Quiz + Betoog over computational thinking

In jaar 2 zoomen we verder in op programmeren en maken we een eigen game!

  • Introductie: Routekaart
  • Les 1: Game software
  • Les 2: Game ontwerpen
  • Les 3: Game programmeren
  • Les 4: Game testen
  • Les 5: Let's play!
  • Eindproduct: Een game

Mediawijsheid

In het thema mediawijsheid leren leerlingen (digitale) media slim en wijs in te zetten zonder daarbij andere te schaden. Leerlingen leren bewust, kritisch en actief om te gaan met media.

In jaar 1 gaan we in op het ontstaan, de invloed en de digitalisering van de media

  • Introductie: Routekaart
  • Les 1: Wat is mediawijsheid?
  • Les 2: Invloed van de media
  • Les 3: Sturende media
  • Les 4: Online identiteit
  • Les 5: Media maken!
  • Eindproduct: Online moodboard

In jaar 2 bespreken we online omgangsvormen. In dit jaar zoomen we in op het persoonlijk gebruik van media van leerlingen.

  • Introductie: Routekaart
  • Les 1: Gebruik van media
  • Les 2: Cyberpesten
  • Les 3: Sextortion
  • Les 4: Online radicalisering
  • Les 5: Media als verbinding
  • Eindproduct: Klassenposter online omgangsvormen

Informatievaardigheden

In het thema informatievaardigheden leren leerlingen om informatie te vinden en de informatie op bruikbaarheid en betrouwbaarheid te beoordelen. In dit thema komt het big 6 model regelmatig terug.

In jaar 1 gaan we in op hoe je gestructureerd informatie op zoekt via het internet. Leerlingen gaan informatie online vinden over hun favoriete muziekstijl. Leerlingen maken een podcast over hun favoriete muziekstijl en verwerken hierin de bruikbare informatie:

  • Introductie: Routekaart
  • Les 1: Informatie zoeken volgens het big 6 model
  • Les 2: Aflevering één over de geschiedenis van de muziekstijl
  • Les 3: Aflevering twee over het heden van de muziekstijl
  • Les 4: Aflevering drie over de favoriete artiest
  • Les 5: Podcast afronden
  • Eindproduct: Podcast

In jaar 2 volgen leerling de misdaadserie 'de kunstroof'. Leerlingen zullen aan de hand van Google zoekvaardigheden erachter moeten komen wie de dader is van deze roof. Leerlingen beoordelen continu of informatie bruikbaar en betrouwbaar is.

  • Introductie: Routekaart
  • Les 1: Informatieprobleem formuleren
  • Les 2: Zoekstrategie bepalen
  • Les 3: Verwerven en selecteren van informatie
  • Les 4: Verwerken van informatie
  • Les 5: Presenteren en evalueren van informatie
  • Eindproduct: Zelf een misdaadserie schrijven via Google Documenten of Microsoft Word

Design

In het thema design focussen we ons op twee aspecten. Ten eerste het creëren van online creatieve producten, zoals het maken van een poster, het editen van een video of het vormgeven van 3D modellen. Ten tweede focussen we ons op een stukje bewustwording van online gedrag. Leerlingen leren ‘online brand strategieën’ te herkennen en de invloed van kleur, vorm en interactions die hiermee samenhangt.

In jaar 1 gaan we in op de basiselementen van beeld en vormgeving.

  • Introductie: Routekaart
  • Les 1: Storytelling
  • Les 2: Beeldvorming
  • Les 3: Emoties
  • Les 4: Kleurgebruik
  • Les 5: Jouw storytelling
  • Eindproduct: Video editen

In jaar 2 zoomen we in op het online vormgeven. Leerlingen gaan hun eigen 3D modellen creëren.

  • Introductie: Routekaart
  • Les 1: 3D modellen
  • Les 2: Fantasie
  • Les 3: Thuisfabriek
  • Les 4: Game character
  • Les 5: 3D modellen presenteren
  • Eindproduct: 3D modellen

Zo helpen we je om digitale gelettedheid echt te integreren in je onderwijs

Volledige leerlijn

We hebben een leerlijn van 2 jaar ontwikkeld waar je direct mee aan de slag kunt. In de leerlijn vind je video’s, interactieve opdrachten, theorie en activerende werkvormen.

0
1

Implementatie

We helpen je om digitale geletterdheid perfect te integreren in jullie visie en met het opleiden van docenten en ICT-Coördinatoren.

0
2

Verdieping

Je wilt je eigen kennis verbreden en net als je leerlingen blijven leren. Dit kan in onze academy waar je altijd op de hoogte blijft van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van digitale geletterdheid.

0
3

Tips, tricks & hulp

Kom je ergens niet uit of wil je gewoon even sparren dan helpen we je graag!

0
4

Docenten en partners aan het woord

We zijn erg blij met Schoolblocks binnen onze school. We geven elke week de les in Digitale Geletterdheid voor al onze eerste en tweede jaars. De leerlingen gaan aan de slag met programmeren, robotisering en krijgen op een leuke en uitdagende manier het belang van veilig internet en data mee. Vaardigheden die voor alle leerlingen van belang zijn in en na hun schoolcarrière.

Nils Laudy

Afdelingsleider onderbouw ‘s Gravendreef College

De kracht van het gebruik Schoolblocks modules voor mijn lessen is dat het voor elke leerling op maat toepasbaar is. Een leerling krijgt bijna altijd de keuze om een eigen onderwerp te kiezen voor het project waaraan gewerkt gaat worden. Dit zorgt ervoor dat de leerling gefocust en gemotiveerd is om het project te doen slagen en verantwoordelijkheid toont.

Hugo Vieveen

Docent MVI Francois Vatel in Den Haag

Demo aanvragen of benieuwd naar de prijzen?

Prijzen

De methode digitale geletterdheid kost  €15,75 per leerling per jaar. Combinatie met alle andere vaardigheden €35 per leerling per jaar.